Dag 3: (ma 17 juni) - Kopenhagen -

17 juni 2019 - Kastrup, Denemarken

Weer een “Bassie en Adriaan” gevoel

Vanmorgen zijn we met de auto naar Kopenhagen gereden.

Gewapend met een plattegrond heb ik de bezienswaardigheden die we wilden bezoeken in google maps gezet. Onderweg kwamen we wat souvenirwinkeltjes tegen die kaartjes verkochten voor de hop-on-hop-off bus. Toch even gekeken wat deze ons zou kunnen bieden maar het was voor ons geen meerwaarde.

De bekendste inwoner van Kopenhagen is denk ik wel de kleine zeemeermin. Aan de naam kleine zeemeermin is niks gelogen ze is inderdaad klein. Dit is dan ook de rede waarom ze terug te vinden is in top 10 lijsten grootste teleurstellingen.

Daarna liepen we door naar Amalienborg, het koninklijk paleis. Wat ons opviel is dat er totaal geen hekken zijn en je erg dichtbij kunt komen. Om 12.00 vind er de wisseling van de wacht plaats.

Voor mij was het typische beeld wat ik had van Kopenhagen toch wel Nyhavn. Het plaatje wat je meestal terug ziet in de brochure van een stedentrip Kopenhagen. Het was er gezellig druk maar gelukkig was er nog wel plaats op de vele terrassen. Het perfecte moment om even wat te drinken en een hapje te eten. Daarna hebben zijn we met een rondvaartboot geweest waar we veel over de stad te weten zijn gekomen.

Kopenhagen heeft een grote winkelstraat Stroget. Je vind hier naast bekende merkwinkels ook leuke goedkopere winkels, een Lego winkel, Disney en uiteraard souvenirwinkeltjes. Wij hebben er heerlijk doorheen geslenterd en wat kaarten gekocht voor het thuis front (lekker ouderwets hé).

Voor ons was Kopenhagen weer zo’n “Bassie en Adriaan” momentje. De Runde Taarn mocht dan ook niet ontbreken. Anders dan in de opnames van 1992 was dat er een kleine entree prijs gevraagd werd. Het was even een geduw met de buggy en op het laatst een kleine smalle donkere trap maar het uitzicht was geweldig. Normaal kun je er koffie of een ijsje kopen maar dit was helaas gesloten (vond eigenlijk wel dat we deze verdiend hadden!).

De volgende stop was het Hard Rock Café voor een shirtje, helaas hadden ze voor dames geen enkel shirtje meer in M… Via de winkelstraat liepen we rustig terug naar de auto. Het parkeren was niet voor niets met €50,- maar het was wat sneller en je hoeft niet op de tijd te letten. (hé het is vakantie hoor!)

Het ijsje van gisteren viel erg in de smaak dus na het eten nog even naar het dorp gereden.

Morgen vertrekken we naar Zweden, een mooie rit van ongeveer 3,5 uur.