Dag 12: (wo 26 juni) Oslo - Miland 166km (reistijd ca 3:10uur)

27 juni 2019 - Miland, Noorwegen

Een top dag met een domper!

Vandaag een hele mooie rit gereden naar Miland een plaatsje vlakbij Rjukan.  We hebben heel wat bergen gezien en de camping zelf is ook gelegen tussen de bergtoppen.

Ook deze camping heeft Nederlandse eigenaren en nee daarop hebben wij de campings niet uitgekozen! Toen we aankwamen was het nog erg rustig op de camping en kozen we voor een plekje met uitzicht op de Gaustatoppen, vlakbij het toilet gebouw.

Bij de receptie waren vele folders met activiteiten in de omgeving. Thuis had ik al wat gevonden over de Krossobanen in Rjukan. De oude kabelbaan was een cadeau voor de inwoners van Rjukan zodat zij in de wintermaanden de zon konden zoeken. Dus pakten we de auto en gingen naar de Krossobanen. Onderweg reden we door het plaatsje Rjukan, een knus compact en gezellig plaatsje met genoeg supermarkten en tankstations. Toen we bij de Krossobanen aankwamen kon je bij de automaat een kaartje kopen en moest je op een knop drukken als je naar boven wilde. Eerst dachten we nog dat je alleen naar boven moest maar uiteindelijk kwam er iemand die met ons mee in de kabelbaan naar boven ging. Het was een mooie rit en je kon zo goed het dorpje Rjukan zien en we zagen ook dat het smalle dorp wel erg diep in het dal door de hoge bergen werd omsloten en hierdoor al helemaal in de schaduw lag. In de wintermaanden is het erg langer donker in Noorwegen en dit plaatsje ziet de zon dan nauwelijks. Op de bergen zijn om die rede "sunmirrors" geplaatst zodat de spiegels het zonlicht op de berg het dal in schijnen. Helaas kon je deze niet zien, misschien dat ze tijdens de zomer wel plat liggen we weten het niet. Boven aangekomen werd ons verteld dat wanneer je naar beneden wilt je weer op de knop kunt drukken zodat er iemand aankomt om je naar beneden te begeleiden en dit kan soms 15 minuten duren.

Bovenop de berg heb je een supergaaf klimpark. Ondanks dat we het van te voren hadden gevraagd was het niet echt ideaal om met een buggy rond te lopen, maar gelukkig hadden we de draagzak mee! We hadden even vriendelijk gevraagd of we de buggy binnen bij het klimpark mochten achterlaten zodat we zonder een rondje konden lopen.

Toen we zachtjes aan weer naar de kabelbaan terug liepen kwamen we een wat ouder echtpaar (laat ze het maar niet horen dat ik ze ouder noem!) uit Californië tegen waar we een tijdje mee hebben staan kletsen. Ze vertelden ons over het arbeiders museum en zijn historie, dat wilden ze morgen gaan bezoeken. Wij op onze beurt vertelden onze plannen om de Gaustatoppen te gaan bezoeken en die man was meteen super enthousiast om dat morgen ook te gaan doen in plaats van het museum.

Terug op de camping een zeer onaangename verrassing... De luifel was kapot gewaaid! Toen we weggingen was het bladstil en verder hebben wij ook geen wind gehad dus we konden er met ons verstand niet bij en wij zetten hem altijd super goed vast en heeft al veel harde rukwinden doorstaan! De fijne avond die we voor ogen hadden (lekker eten en rondje rijden door de omgeving) verliep even wat anders. We hebben de gereedschapskist voor de dag gehaald maar konden hier weinig mee. Na een avondje in de werkplaats van de eigenaar heeft Antonie het zodanig weten te fixen dat hij hopelijk weer opgezet kon worden... Inmiddels was het 21.30 en moesten we nog eten dus maar wat makkelijks opgezocht en zijn we pizza in het dorp gaan eten.

Morgen gaan we naar de Gaustatoppen, zoveel zin in!