Dag 13: (do 27 juni) - Gaustatoppen -

27 juni 2019 - Miland, Noorwegen

Gaustatoppen, wauw!

Vandaag stonden de Gaustatoppen op het programma. Je gaat met de Gaustabanen eerst 800 meter berg in met een treintje en daarna stap je over in een kabeltrein die je vervolgens 1.050 meter steil omhoog brengen. Onderweg hoor je het water stromen en halverwege de verticale trein passeer je de trein die naar beneden gaat.
De rit omhoog was al een hele beleving die we niet snel zullen vergeten maar als je door de donkere tunnel naar buiten loopt is het uitzicht net zo gaaf als de weg ernaartoe. Het is een drukke berg die door veel mensen wordt beklommen en dat alleen als is prachtig om te zien. We lopen door naar het hogere punt waar je ook een tafel vind waarop te zien op welke berg je kijkt. Op een heldere dag kun je 1/6 van Noorwegen zien!

Na wat foto's gemaakt te hebben gaan we naar het restaurantje waar ze naast drinken ook lekkere wafels verkopen. We komen als we naar buiten lopen de mensen tegen waarmee we gisteren een praatje hebben gedaan (hoe verzin je het). Ze waren net als ons erg onder de indruk van de kabelbaan maar hadden bovenop de berg nog een stukje gehiked, dat moet ongetwijfeld ook onwijs mooi geweest zijn! We zeggen weer gedag en gaan rustig aan terug.

Nadat we weer met de kabeltrein naar beneden zijn gegaan besluiten we om Finn zijn fruit te geven en genoten nog even van het uitzicht. Toen kwamen de mensen uit Californië ook terug van de kabeltrein en hebben nog een tijdje bij ons gezet. Het was erg gezellig en we kregen een visite kaartje voor als we een keer naar Californië zouden komen, zo hartelijk! We besluiten na hun verhalen door te rijden naar Vermont het arbeiders museum over de winning van kracht energie en zijn historie. Op de parkeerplaats kon je met een taxi naar boven. We kochten direct een retourtje en er werd aangegeven dat je als je terug wilde dit moest aangeven bij de receptie helaas na 40 minuten in het museum bleek de taxi al naar huis te zijn, ondanks dat het museum nog een uur open zou zijn... (lekker makkelijk geld innen zo)

Het was een heerlijke dag en er is onwijs veel te beleven in en om Rjukan maar helaas gaat maandag onze boot naar Denemarken!