Dag 5: (wo 19 juni) - Oland -

19 juni 2019 - Bergkvara, Zweden

Zweeds culinair eten bij de Ikea

Vandaag hebben we het eiland Öland bezocht. Het eiland is te groot om in één dag te bekijken dus hebben we gekozen om naar het zuiden te rijden. De eerste stop was Graborg, hier heeft vroeger een groot kasteel gestaan. Je kunt er verschillende hikes doen, wij kozen voor een korte maar na een 1,5 km waren wij het pad kwijt en zijn we terug gelopen. We zijn dan maar rechtstreeks naar de resten van Graborg gelopen, wat je ziet is een ringvormige muur waarin het kasteel gestaan heeft. Er naast vind je de ruïnes van de Sankt Knut's Chapel, deze waren ze aan het renoveren.

We vervolgen onze weg naar de oostkust van het eiland en rijden naar Sandy Borg een ringfort uit de ijzertijd. We hebben er een tijdje rond gelopen en het was er heel mooi maar of we nu iets gezien hebben van Sandy Borg? Werkelijk waar geen idee!

Op naar Eketorp een opgegraven vesting waar ze de oude muur en huizen hebben herbouwd op de ruïnes. Het is hierdoor een openlucht museum en er worden meerdere activiteiten georganiseerd. Als je erdoorheen loopt krijg je een mooie indruk hoe het geweest is en een geweldige plek voor kinderen!

We rijden verder naar het zuidelijkste punt van het eiland voor de vuurtoren Lange Jan. Zijn broertje Lange Erik staat in het noorden van het eiland (nee echt het is geen grapje!). We hebben er heerlijk wat gedronken, helaas hadden ze er geen lokale gerechtjes die ik graag had willen proberen maar hé ik zeg rede genoeg om terug te komen!

We zijn via de andere kant van het eiland terug gereden en hebben een stop gemaakt bij de woonboulevard om iets te kopen voor in de caravan. Een Ikea mocht natuurlijk niet ontbreken op deze woonboulevard en we hebben daar een heel culinair Zweedse maaltijd genuttigd. (lang leve de family Ikea pas). Voor de kinderen kon je een gratis ijsje pakken en daar heeft Finn echt van genoten!

Doordat we snel gegeten hebben onderweg hadden we de hele avond nog op de camping. Vanaf de caravan keken we zo op een vissteiger met picknick tafel, dus koffiepot en flesje mee en hengeltje uit! Het waren geen grote visjes maar toch wel wat kunnen vangen.

Morgen gaan we naar familie in Torshälla om midsummer te vieren.