Dag 9: (zo 23 juni) - Moose Varmlands park -

23 juni 2019 - Råda, Zweden

Op bezoek bij de koning van het bos

Vandaag zijn we Moose park Varmlands geweest. We zijn tijdens de tour veel te weten gekomen over deze prachtige dieren.

Er is in Zweden veel bos maar ook hier heb je aangeplant bos en de echte natuur. Een aangeplant bos waarbij alles netjes in rechte lijnen staat en alle bomen een beetje dezelfde leeftijd hebben zijn voor de elanden geen fijne plek. Je vind ze dan dus ook eerder in de echte natuurlijke bossen waar jonge en oudere bomen door elkaar staan. 's Morgens vroeg en 's avonds laat heb je de meeste kans ze langs de rand van een bos te zien. Later op de dag wanneer het heter wordt trekken ze zich terug om de verkoeling in het bos op te zoeken. Een volwassen eland is zo'n 2,5-3m groot en zijn gewei kan wel 20kilo wegen. Hoe groter hoe beter maar dit kost een eland veel energie. Wanneer een jong volwassen is zo rond de 1,5 jaar wordt hij door zijn moeder verjaagd en wordt het tijd om op eigen benen te gaan staan.

We mochten de dieren voeren en aaien. Het was erg indrukwekkend om zo dichtbij te komen. Deze dieren verdienen de titel koning en koningen van het bos echt! Uiteraard hopen we ze nog in het wild te mogen spotten maar ze van zo dichtbij bewonderen was een hele ervaring!

Na deze ochtendtour zijn we naar een van de grootste overdekte winkelcentrums gereden van Zweden in Karlstad. Het is vandaag onze laatste dag in Zweden en gezien het in Noorwegen allemaal nog duurder is hebben we nog wat inkopen gedaan. We wilden ook onze auto nog volgooien maar aangekomen bij de benzinepomp bleek deze door blikseminslag niet buiten gebruik te zijn, dit was wel even balen en we hopen dan ook dat we er morgen op tijd eentje tegen komen.

Helaas is het weersvooruitzicht in Oslo niet zo goed.  Dus we gaan morgen op tijd weg en proberen zoveel mogelijk in Oslo morgen te doen. Wat we overmorgen met regen gaan doen, dat zien we dan wel weer (en hé, misschien valt het wel mee toch?!).